Види комічного
Комічне (від гр. — веселий, смішний) — одна із естетичних категорій: комічним називаємо ті явища суспільного життя та образи мистецтва, які викликають сміх. Комічне існує об'єктивно в житті, і його відображення є комічне в мистецтві. Комічне обов'язково смішне, але не все те, що смішне, можна назвати комічним. Є порожній сміх, а комічне завжди змістовне, соціально забарвлене, ґрунтується на тих смішних явищах, які мають громадянське значення.
В основі комічного лежить суперечність між новим і старим, між тим, що народжується, і тим, що відходить у минуле, відмирає.
Сміх може служити засобом самокритики і критики хиб у нашому житті, допомагати боротися проти пережитків минулого в побуті і свідомості окремих людей. Тому комічне може мати різне емоційне забарвлення — від глибокого обурення до добродушного жарту.
Сатиричні картини й образи створюються за допомогою гіперболізації, гротеску, фантастики, пародії, нарочитого зниження образів, самовикриття персонажів.
Комічне (від гр. — веселий, смішний) — одна із естетичних категорій: комічним називаємо ті явища суспільного життя та образи мистецтва, які викликають сміх. Комічне існує об'єктивно в житті, і його відображення є комічне в мистецтві. Комічне обов'язково смішне, але не все те, що смішне, можна назвати комічним. Є порожній сміх, а комічне завжди змістовне, соціально забарвлене, ґрунтується на тих смішних явищах, які мають громадянське значення.
В основі комічного лежить суперечність між новим і старим, між тим, що народжується, і тим, що відходить у минуле, відмирає.
Сміх може служити засобом самокритики і критики хиб у нашому житті, допомагати боротися проти пережитків минулого в побуті і свідомості окремих людей. Тому комічне може мати різне емоційне забарвлення — від глибокого обурення до добродушного жарту.
Види комічного в українській літературі:
сарказм, іронія, гумор,
сатира, гротеск.
ГУМОР - різновид комічного, зображення життя у
беззлобно-добродушному, жартівливому тоні. Гумор властивий багатьом жанрам українського фольклору (анекдоти, приказки, коломийки, пісні тощо).
Майстри гумору - І. Котляревський, М. Гоголь, Л.Глібов, С.Руданський,
Остап Вишня, С.Олійник, П.Глазовий та ін.
ІРОНІЯ - один із різновидів комічного, прихована насмішка або стилістичний прийом, коли особа чи явище удавано схвалюються чи осуджуються з метою досягти протилежного ефекту.
Ознака іронії - подвійний смисл, причому істинним є непрямо висловлений, а протилежний.
САТИРА – твори різних жанрів, в яких у гострій формі викриваються негативні суспільні явища. Сатира засуджує старе, історично приречене, показує його внутрішню нікчемність і виражає нові потреби суспільного розвитку. Тому вона завжди була могутньою зброєю політичної боротьби.
Визначні письменники-сатирики різних часів: Ф.Рабле, М.Сервантес, Дж. Свіфт, Вольтер, Г.Гейне, М.Салтиков-Щедрін, М.Гоголь, В.Маяковський та ін.
В українській літературі - Т. Шевченко, І. Котляревський, І. Франко, Остап Вишня, С.Олійник та ін.
Сатирою у вузькому розумінні називають вірші викривального змісту ("Сідоглавому" І.Франка).
Сатиричні картини й образи створюються за допомогою гіперболізації, гротеску, фантастики, пародії, нарочитого зниження образів, самовикриття персонажів.
САРКАЗМ - зла і дошкульна іронія, відвертий вияв ненависті і презирства до зображуваних явищ чи осіб.
Яскравий приклад
сарказму - поема Т. Шевченка «Кавказ», у якій затавровано можновладців.
По закону апостола
Ви любите брата!
Суєслови, лицеміри,
Господом прокляті!
Гротеск (від фр.~ смішний, незвичайний) - сатиричний художній прийом у літературі, заснований на нарочитому карикатурному спотворенні, перебільшенні чи применшенні зображуваного, на поєднанні різких контрастів, сполученні реального з фантастичним, трагічного чи страшного з комічним і смішним.
Гротеск — вищий ступінь комічного.
Зразки гротеску в літературі:
«Гаргантюа і Пантагрюель» Ф. Рабле,
«Ніс» М. Гоголя,
«Історія одного міста» М. Салтикова-Щедріна,
поема «Сон» Т. Шевченка,
«Доктор Бессервіссер» І. Франка та ін.
ІНВЕКТИВА (від. лат. нападати) - вид сатири, поширений в літературі та ораторському мистецтві в епоху античності, різке викривальне висміювання певної особи чи групи осіб.
Видатними майстрами інвективи в античні часи були Архілох, Катулл, Марціал та ін.
Значне місце посідає у творчості Т. Шевченка, І. Франка та інших українських письменників.
Немає коментарів:
Дописати коментар