Види римування
Суміжне (парне) — умовне позначення: АА.
Я не люблю тебе, ненавиджу, беркуте!
За те, що в грудях ти ховаєш серце люте...
(І. Франко)
Перехресне: АБАБ.
Я дуже тяжко Вами відболіла.
Це все було, як марення, як сон.
Любов підкралась тихо, як Даліла,
а розум став довірливий Самсон.
(Ліна Костенко)
Кільцеве, охоплююче, оповите: АББА.
Вічний революціонер,
Дух, що тіло рве до бою,
Рве за поступ, щастя й волю,
Він живе, він ще не вмер.
Вічний революціонер,
Дух, що тіло рве до бою,
Рве за поступ, щастя й волю,
Він живе, він ще не вмер.
Віршовий розмір
|
Приклад
|
Ямб — двоскладовий розмір із наголосом на другому складі
È —
|
На шлях я вийшла ранньою весною
І тихий спів несмілий заспівала...
(Леся Українка)
|
Хорей — двоскладовий розмір із наголосом на першому складі
— È
|
Хaй важкa дорога,
Хaй похмyрі днини,— Всe зроби, що змога, На користь країни.
(П. Грабовський)
|
Дактиль — трискладовий розмір із наголосом на першому складі
— È È
|
Рученьки тeрпнуть, злипaються вiченьки...
Боже, чи довго, тягти? З рaннього рaнку до пiзньої ніченьки Гілкою дeнно верти.
(П. Грабовський)
|
Амфібрахій — трискладовий розмір із наголосом на другому складі
È — È
|
Не рaз ми ходили в дорогу,
Не рaз ми вертaлись до хати І знову брели від порогу — Правдивої цiлі шукaти.
(П. Грабовський)
|
Анапест — трискладовий розмір із наголосом на третьому складі
È È —
|
Обривaються звiльна всі пyта,
Що в’язaли нас з дaвнім життєм; З дaвніх брудів і дyмка розкyта,— Ожиємо, брати, ожиєм!
(І. Франко)
|
3) Рима й способи римування.
Віршовий розмір, або метр (грецьк. metron — міра)
|
Поширений у силабо-тонічній версифікації термін для позначення особливостей ритмічної одиниці, покладеної в основу певного віршового твору
|
Віршовий ритм у силабо-тонічній системі
|
Правильне чергування наголошених і ненаголошених складів, співзвучне закінчення рядків (рима)
|
Різновиди рими
|
Чоловічі та жіночі
|
Білий вірш
|
Це неримований вірш із чіткою внутрішньою метричною структурою
|
Стопа
|
Це структурна одиниця вірша стиха; група складів, виділена та об’єднана ритмічним наголосом у вірші
|
Двоскладова стопа
|
Це ямб та хорей
|
Трискладова стопа
|
Це дактиль, амфібрахій та анапест
|
Пірихій
|
У силабо-тонічному віршуванні пірихієм умовно називається заміна стопи ямба чи хорея стопою з двох ненаголошених складів
|
Строфа
|
Це повторюване у вірші поєднання кількох віршових рядків, зв’язаних між собою певною системою рим та інтонацією
|
Немає коментарів:
Дописати коментар